Kendt tv-journalist kritiserer sportsmedier

For fem år siden afslørede dopingredaktionen på den tyske tv-station ARD og produktionsselskabet EyeOpening.Media den russiske statsdopingsag. Nu har redaktionens prisvindende journalist Hajo Seppelt skrevet en ny bog om sit arbejde med at bekæmpe sportens fjender.

I en ny bog, der udkommer i Tyskland næste uge, beskriver den undersøgende tv-journalist Hajo Seppelt sit årelange arbejde med at afsløre sportens underverden. (Foto: YouTube)
LARS JØRGENSEN

Den tyske tv-journalist Hajo Seppelt fra tv-stationen ARD og produktionsselskabet EyeOpening.Media, som blev verdensberømt, da han for fem år siden med hjælp fra russiske whistleblowere afslørede Ruslands statsstøttede doping af landets eliteidrætsudøvere, opfordrer nyhedsmediernes sportsredaktioner til at fokusere mindre på sport som underholdning og mere på at undersøge, hvad der foregår bag kulisserne i sportens milliardforretning.

”Flere undersøgende journalister kunne udløse jordskælv i sporten,” siger tyskeren i et interview med den danske organisation Play the Game om sin nye bog ’Feinde des Sport – Undercover in der Unterwelt des Spitzensports’, hvori han forklarer, hvordan hans dopingredaktion arbejder med at afslører elitesportens underverden, og hvorfor han på trods af hård modstand fra mange af sportsverdens aktører fortsat forsøger at bekæmpe sportens fjender.

”Der er to slags sportsjournalister: Dem, der primært underholder, og dem, der undersøger. Den første gruppe udgør en meget stor majoritet, men hvis antallet var fifty-fifty, kunne vi for alvor vende hver en sten. Og så formoder jeg, at mange forhold i sporten ville blive ændret.”

Få undersøgende sportsjournalister

Den journalistiske ubalance i nyhedsmediernes sportsdækning er ikke ny.

Allerede i 2005 konkluderede Play the Game’s International Sports Press Survey (ISPS) efter en undersøgelse af 10.000 artikler i 37 aviser fra 10 lande, at sportspressen var ’verdens bedste pr-bureau’ for populære sportsstjerner, klubber og sportsorganisationer.

Og i 2011 viste en endnu større ISPS-undersøgelse af 17.777 sportsartikler i 80 aviser fra 22 lande, at blot 2,7 procent af artiklerne fokuserede på sportspolitik, mens sportsøkonomi var emnet i kun 3,1 procent af artiklerne. 

Siden da har mange politiske og økonomiske skandaler hærget sporten. Men som et eksempel på, at ubalancen i nyhedsmediernes sportsdækning er uændret, nævner Hajo Seppelt sin egen arbejdsgiver ARD, et tysk medienetværk bestående af ti offentligt finansierede radio- og tv-stationer, som efter afsløringen af den russiske statsdopingskandale for mange undersøgende sportsjournalister er en international rollemodel i en tid, hvor de fleste sportsmedier fokuserer mere på kommentarer og analyser end på hårde fakta.

”Sammenlagt arbejder flere end 200 mennesker med sportsdækningen på ARD, men kun omkring 10-15 procent af dem arbejder med doping og andre baggrundshistorier om sport. På EyeOpening.Media er vi i øjeblikket otte ansatte. Så selv om det måske er mange målt i forhold til andre nyhedsmedier, udgør vi altså stadig kun en meget lille del af den samlede sportsredaktion på ARD,” siger han og understreger, at undersøgende journalistik er dyr at producere.

”Du har brug for mange penge for at gøre det rigtigt. Og de høje priser, som sportsmedierne skal betale for senderettigheder til store sportsbegivenheder som OL og VM i fodbold, gør det ikke lettere for undersøgende tv-journalister at være kritiske.”

Ingen lille sag

Alligevel har ARD lige siden 2007, hvor stationens dopingredaktion blev etableret, været i stand til at finde de nødvendige penge. Og Hajo Seppelts chef, ARD’s sportskoordinator Axel Balkausky, insisterer på, at tv-stationens undersøgende sportsjournalistik er en god forretning:

”Det er virkelig vigtigt for os ikke kun at livedække sport, men også at vise vores seere forskellige sider af sporten – også de sorte sider som korruption, doping, sexmisbrug og meget mere. Vi kan ikke oplyse detaljer om finansieringen. Men alle disse undersøgende dokumentarer er alle de penge værd, de koster,” siger Axel Balkausky til Play the Game.

Og at ARD ikke blot betragter de sorte sider af sporten som en lille sag af mindre betydning, forklarer Hajo Seppelt på denne måde i forordet til sin nye bog, der udkommer i Tyskland i næste uge:

”Elitesporten er en milliardforretning af både økonomisk og politisk betydning. Den påvirker mennesker over hele verden. Virksomheder og statsoverhoveder ønsker at udnytte den til at pleje deres egne interesser. En lille sag? Ikke for Visa, Samsung og Coca-Cola. Ikke for Putin. Og bestemt ikke for eliteidrætsudøverne, som investerer en masse i deres sport uden altid at få ret meget ud af det. Alene af den årsag fortjener sporten, at vi er opmærksomme på dens fjender og forsøger at dække deres handlinger.”

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*